miercuri, 15 aprilie 2009

Cum se face administraţie într-o comună dintr-o ţară membră UE

Vă mai amintiţi de episodul de la Dângeni în care viceprimarul Cătălin Rotundu a fost mutat cu biroul în grajdul primăriei pentru că l-a reclamat pe primar la prefect? Iată că după o lună de zile au fost emise şi concluziile controlului.



Rezumate din notele de constatare intocmite dupa controalele efectuate de Prefectura Botosani la Primaria Dangeni:



NOTĂ DE CONSTATARE


Nr. 1928/26.02.2009



Comisia numită prin Ordinul Prefectului nr. 55/18.02.2009 în scopul verificării aspectelor semnalate prin petiţia domnului Rotundu Cătălin, viceprimar al Comunei Dângeni şi un grup de consilieri locali, cu privire la deficienţe şi posibile ilegalităţi săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu de către secretarul comunei Dângeni, dl. Andrei Marcel, s-a deplasat la sediul Primăriei comunei Dângeni în data de 24.02.2009.


Verificările s-au desfăşurat în prezenţa Primarului comunei Dângeni, dl Trofin Stelică, a secretarului comunei, dl. Marcel Andrei şi a viceprimarului comunei Dângeni, dl. Rotundu Cătălin.


Comisia a verificat următoarele documente:


ü Statul de funcţii în vigoare în luna decembrie 2008;


ü Evidenţa contractelor de concesiune încheiate de Consiliul Local Dângeni şi contractele de concesiune în vigoare la data controlului;


ü Registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului local pentru anii 2005-2007;


ü Raportul intermediar al Curţii de Conturi din 07.10.2008;


ü Registrul general de corespondenţă;


ü Registrul de petiţii;


ü Registrul agricol, hotărâri ale comisiei locale şi judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate.





Obiectul verificărilor: aspectele semnalate prin petiţia nr. 1928/10.02.2009 referitoare la:


1. cuantumul salariului de încadrare a Secretarului comunei Dângeni;


2. legalitatea contractelor de concesiune a unor bunuri imobile (terenuri şi clădiri) aflate în proprietatea Consiliului local Dângeni;


3. nerespectarea O.G. nr. 27/2002 privind activitatea de soluţionare a petiţiilor;


4. înregistrarea defectuoasă a corespondenţei în registrul general de corespondenţă;


5. adoptarea de hotărâri de către consiliul local şi emiterea de dispoziţii de către primar în temeiul unor acte normative abrogate sau inexistente;


6. aducerea la îndeplinire a măsurilor pentru intrare în legalitate stabilite prin nota de control a Instituţiei Prefectului din 01.10.2009.


7. aspecte de fond funciar.



Aspecte constatate:



Urmare a verificărilor efectuate s-au constatat următoarele:




  1. Cu privire la 3 dintre punctele din petiţie, anume: pct.1 (eliberarea de adeverinţe de proprietate false), pct.4 (vânzarea fostului F.N.C. Dângeni) şi pct.5 (falsificarea unor documente depuse la dosarul de retrocedare de clădiri şi bunuri în temeiul Legii nr. 10/2001 către doamna Roman Didina), petiţionarul nu a mai solicitat verificări, declarând că nu mai are neclarităţi legate de aceste aspecte.

  2. Cu privire la cuantumul salariului de încadrare a secretarului comunei Dângeni, aspectul nu s-a confirmat.

Din verificarea statului de funcţii din decembrie 2008 şi prin confruntarea cu prevederile Anexei 4 din O.G. nr. 6/2007 referitoare la salariul de bază pentru secretarii comunelor de categoria II cum este comuna Dângeni, a rezultat că valoarea salariului de bază este diminuat cu 10%, urmare a faptului că secretarul comunei nu are finalizate studiile superioare prevăzute de lege.



  1. Cu privire la legalitatea contractelor de concesiune a unor bunuri aflate în proprietatea Consiliului local Dângeni s-au constatat următoarele:

- pentru nici unul dintre cele 16 contracte de concesiune nu s-au respectat prevederile legale în domeniul concesionării bunurilor aparţinând patrimoniului consiliului local în sensul că nu există hotărâri ale Consiliului local Dângeni de concesionare a terenurilor şi clădirilor care fac obiectul concesiunilor şi nu au fost organizate licitaţii publice în acest scop, conform art. 123 alin 2 din Legea nr. 215/2001.


- aceste aspecte au fost constatate şi cu ocazia verificărilor efectuate de Curtea de Conturi care, conform Procesului verbal de constatare a contravenţiilor nr. 4/996/07.10.2008, aplică amendă contravenţională în valoare de 3.000 lei, achitată de Primăria comunei Dângeni în termen de 15 zile.



  1. Cu privire la aducerea la îndeplinire a măsurilor pentru intrare în legalitate stabilite prin nota de control a Instituţiei Prefectului din 01.10.2009, s-a constatat că nota de control menţionată nu a fost adusă la cunoştinţă consilierilor locali în şedinţă, în termen de 2 luni şi nu s-a înştiinţat Instituţia Prefectului despre măsurile dispuse în vederea remedierii deficienţelor.

CONCLUZII ŞI PROPUNERI:



Deficienţele constatate vizează:



1. încheierea tuturor contractelor de concesiune, din anul 2001-prezent, cu nerespectarea prevederilor legale (lipsă hotărâri ale consiliului local şi neorganizarea licitaţiilor publice).


Propunem declanşarea procedurii prealabile de către Compartimentul juridic din cadrul Instituţiei Prefectului, în temeiul prevederilor Legii nr. 554/2004 – Legea contenciosului administrativ, în vederea rezilierii de către Consiliul local Dângeni a contractelor de concesiune încheiate cu nerespectarea prevederilor legale.


În scopul declanşării procedurii prealabile, se impune a solicita secretarului comunei Dângeni să pună la dispoziţia instituţiei noastre toate contractele de concesiune şi întreaga documentaţie aferentă acestora.


În caz de nereziliere a contractelor de concesiune propunem declanşarea acţiunii judiciare de către Compartimentul Juridic al Instituţiei Prefectului în vederea anulării contractelor de concesiune.



2.completarea necorespunzătoare a registrului general de corespondenţă. Cu ocazia controlului s-a recomandat stabilirea acestei atribuţii prin fişa postului, în sarcina unui funcţionar public din aparatul de specialitate al primarului deoarece nu există un compartiment specializat pe acest domeniu. La data controlului secretarul comunei asigură completarea registrului general.



3. Măsurile dispuse prin nota de control a Instituţiei Prefectului din luna octombrie 2008 nu au fost aduse la îndeplinire decât în parte şi fără a fi aduse la cunoştinţa consiliului local. Se impune verificarea acestui aspect de către Compartimentul juridic care a efectuat controlul de fond.




9 aprilie 2009



Aspecte constatate:


I) Privind activitatea desfăşurată de primarul comunei Dângeni


A. –Atribuţii în calitate de reprezentant al statului



1. Activitatea de stare civilă a fost verificată în anul 2008 de către serviciul specializat al Consiliului Judeţean, SPEEPJ încheindu-se procesul-verbal înregistrat sub nr. 8102/08.04.2008 din care rezultă că nu se înregistrează abateri de la prevederile legale.



Prin dispoziţia nr.45/30.10.2001 acivitatea de stare civila şi autoritate tutelară a fost repartizată dlui. Talpan Ioan –inginer care îndeplineşte atribuţii pe linie de fond funciar şi de casier .


Prin Dispoziţia nr.19/2009 s-a înfiinţat Consiliul comunitar consultativ pentru protecţia copilului, fără a se adopta Regulamentul de funcţionare al acestuia.


Persoană răspunzătoare: - primarul comunei


Termen de realizare - 15 mai 2009



2. Privind asigurarea serviciilor publice de profil pentru perioada iunie 2008 – 17 martie 2009 primarul nu a întocmit proiecte de hotărâri şi proiecte de regulamente privind înfiinţarea serviciilor publice locale de profil prevăzute prin Legea nr.51/2006.


- Iluminatul public este asigurat de E-on. Din verificările efectuate se constată ca lucrările de întreţinere a reţelelor stradale de iluminat se suportă de către primărie, aceasta având încheiat un contract de prestări servicii cu electricianul încadrat la instituţie la serviciul de gospodărie comunală .


Sunt încălcate prevederile art.36 din Legea nr.51/2006 prin care se stipulează că operatorii serviciilor de utilităţi publice au faţă de utilizatori ca obligaţie principală să ia măsuri imediate pentru remedierea unor defecţiuni, deranjamente sau avarii apărute în funcţionarea sistemelor de utilităţi publice şi să limiteze durata intervenţiilor


Primarul comunei Dângeni va dispune măsurile de intrare în legalitate.


.


-La nivelul instituţiei nu s-a înfiinţat serviciul comunitar de cadastru şi agicultură,potrivit prevederilor O.G.nr.13/2001


.Temei legal – art.1 din OG nr 13/2001


Persoană răspunzătoare:-primarul comunei


Termen de realizare : -15 aprilie 2009



4. Referitor la funcţionarea Serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă s-a constatat că nu este intocmit şi aprobat prin hotărâre a consiliului Regulamentul de organizare şi funcţionare.


Temei legal-art.19 ,Ordin nr.715/2005 al M.A.I.


Persoană răspunzătoare :-primarul comunei


Termen:-20 martie 2009





B.Îndeplinirea de către primar a atribuţiilor referitoare la relaţia cu Consiliul Local


1. Potrivit art.63 alin.3 din Legea nr. 215/2001, republicată, primarul prezintă consiliului local, în primul trimestru, un raport anual privind starea economică, socială şi de mediu a unităţii administrativ teritoriale precum şi raportul anual asupra gestionării bunurilor.



Din lecturarea dosarelor de şedinţă rezultă că pentru anul 2008, primarul comunei a prezentat raportul privind gestionarea bunurilor




II) Privind atribuţiile Consiliului Local Dângeni



  1. În şedinţa din 27.02.2009, viceprimarul comunei, dl. Rotundu Cătălin, prezintă raportul de activitate pentru perioada iulie 2008-ianuarie 2009, însă raportul nu a fost publicat prin grija secretarului.

Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- art.51 alin.4 din Legea nr.215/2001, republicată


Termen- de îndată




  1. Consilierii locali nu au prezentat raportul anual de activitate, însă prin adresa nr. 884/27.02.2009 semnată de secretar şi primar, se aduce la cunoştinţă consilierilor locali obligativitatea prezentării raportului anual de activitate.

Persoane răspunzătore- consilierii locali ai comunei


Temei legal nerespectat- art.51 alin.4 din Legea nr.215/2001, republicată


Termen- prima şedinţă ordinară



3. Nu s-a prezentat comisiei de control registrul privind evidenţa rapoartelor compartimentelor de resort şi a avizelor comisiilor de specialitate la proiectele de hotărâri.


Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- art. 54 alin.6 din Legea nr.215/2001, republicată


Termen- 30 aprilie 2009


4. Nu s-au adoptat hotărâri ale consiliului local privind constituirea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice. Nu s-a aprobat regulamentul de organizare şi funcţionare a acestor servicii publice, conform Legii nr.51/2006.


Persoană răspunzătoare - Trofin Stelică-primarul comunei


Temei legal nerespectat- art.8 din Legea nr.51/2006


Termen- prima şedinţă ordinară



III) Verificarea activităţii secretarului comunei Dîngeni


1. În anul 2008 Consiliul local Dîngeni a adoptat 26 de hotărâri până la şedinţa de constituire a noului consiliu care a avut loc la data de 19.06.2008, ulterior adoptându-se încă 42 de hotărâri.


2. Dosarele de şedinţă ale consiliului local au fost verificate prin sondaj constatându-se următoarele:


- în unele dosare procesul-verbal de şedinţă este scris de mână (ex. şedinţele din lunile ianuarie, februarie, martie 2008);


- raportul comisiilor de specialitate ale consiliului nu este întocmit individual pentru fiecare proiect de hotărâre, ci există un singur Raport pentru toate proiectele care se discută în şedinţă.


- nu toate hotărârile sunt însoţite de expuneri de motive (ex. HCL 4/10.01.2008);


- nu în toate dosarele există dovada respectării procedurii prevăzute de art. 6 din Legea 52/2003 (ex. şedinţa din 10.01.2008);


Temei legal nerespectat- art. 42- 44 din Legea nr. 215/2001, republicată.


3. Secretarul comunei nu asigură gestionarea procedurilor administrative privind relaţia dintre consiliul local şi primar.


- la invitaţia pentru participarea la şedinţă nu sunt ataşate documentele care urmează a fi dezbătute în plenul şedinţei – proiecte de hotărâri, expuneri de motive - încălcându-se prevederile art. 39 alin. 3 din Legea administraţiei publice locale.


6. În dosarele de şedinţă nu există dovada comunicării hotărârilor consiliului local către primarul unităţii administrativ-teritoriale şi către prefect în termen de 10 zile lucrătoare- art. 48 alin. 2 din Legea nr. 215/2001, republicată. Adresele privind comunicarea hotărârilor adoptate de consiliul local sunt ţinute într-un dosar separat.


7. Nu s-a prezentat colectivului de control registrul special privind comunicarea însoţită de eventualele obiecţii cu privire la legalitate, potrivit art. 48 alin.3 din Legea nr.215/2001, republicată.


8. S-au verificat dosarele de lucru ale Comisiilor de specialitate ale consiliului, constatându-se că s-au încheiat procese-verbale cu ocazia analizării proiectelor de hotărâri.


9. Sunt respectate prevederile cap. 3 Secţiunea I, Evidenţa dosarelor profesionale şi Registrul de evidenţă a funcţionarilor publici din H.G. nr. 432/2004, completată prin H.G. nr. 522/2007, Registrul fiind înregistrat în RUE la nr. 58 din 3.01.2009. Aparatul de specialitate al primarului este compus, printre alţii, şi din 6 funcţionari publici (între care se numără şi secretarul comunei), care, pe lângă actul de numire pe funcţie, au încheiat şi contracte individuale de muncă, începând cu anul 2003. Aceste contracte individuale de muncă nu au fost înregistrate la ITM, neproducându-şi efecte juridice, în speţă fiind aplicabile prevederile Legii 188/1999.


10. Planul de ocupare a funcţiilor publice a fost aprobat de consiliul local pentru anul 2009 prin HCL 28/24.10.2008, fără a fi obţinut în prealabil avizul favorabil din partea ANFP, conform art. 23, alin. 5 din Legea 188/1999, unde se prevede că „pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică locală, proiectul planului de ocupare a funcţiilor publice se transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu 45 de zile înainte de data aprobării.” Ulterior, după emiterea hotărârii privind aprobarea Planului de ocupare a funcţiilor publice s-a transmis o adresă la ANFP cu nr. 4978 din 27.10.2008, prin care nu se solicita avizul, ci doar se înştiinţa despre situaţia funcţiilor publice. La această adresă ANFP nu a răspuns.


11. Registrul cu evidenţa cauzelor aflate pe rolul instanţelor de judecată a fost prezentat colectivului de control, însă acesta nu cuprinde toate rubricile, fiind constituit ca un registru pentru corespondenţă. De asemenea, Registrul nu este numerotat, nu cuprinde Proces-verbal de finalizare la sfârşit de an, nu este înregistrat în RUE.


12. Nu sunt respectate prevederile art. 8 din Legea nr.16/1996 privind Arhivele Naţionale, în sensul că pentru anul 2007 nu s-a efectuat gruparea în unităţi arhivistice pentru documentele proprii.


13. Nu există constituită comisie de disciplină şi nici comisie paritară, nefiind respectate prevederile art. 52 din H.G. 1344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină.


14. Nu există plan de acţiune propriu în cadrul Programului de măsuri pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul, conform art. 2 din H.G. 1723/2004


Persoană răspunzătoare: secretarul comunei;


16. Pentru completarea şi ţinerea la zi a registrului agricol a fost emisă de către primarul comunei dispoziţia nr.7/18.01.2006. Persoana împuternicită pentru a efectua această operaţiune este dl. Alăzăroaie Vasile.


Sunt încălcate prevederile art. 9 alin.1. din O.G. nr. 28/2008 în sensul că nu a fost emisă o nouă dispoziţie prin care să se desemneze personalul care completează şi ţine la zi registrul agricol atât pe suport de hârtie cât şi în format electronic.


Persoană răspunzătoare - Trofin Stelică-primarul comunei


Temei legal nerespectat- art.9 alin.1 din O.G. nr.28/2008


Termen- 01 mai 2009


17. Nu au fost aduse la cunoştinţă obligaţiile cetăţenilor cu privire la registrul agricol.


Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- art.15 din O.G. nr.28/2008


Termen- 01 mai 2009


18.Înscrierea datelor în registrul agricol nu se face cu respectarea prevederilor legale în sensul că nu se solicită declaraţia pe propria răspundere la datele prevăzute de legislaţie.


Persoană răspunzătoare - ing. Alăzăroaie Vasile


Temei legal nerespectat- art.8 şi art.11 din O.G. nr.28/2008


Termen- 01 iunie 2009


19.Modificările efectuate în registrul agricol se fac cu pastă albă.


Persoană răspunzătoare - ing. Alăzăroaie Vasile şi Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- Ordinul nr.344/239/742/2007 pct.8 pentru aprobarea Normele tehnice privind modul de completare a registrului agricol pentru perioada 2007-2011


Termen- permanent


20.Nu sunt respectate prevederile Titlului II – Completarea registrului agricol, Cap.3 – Modul de utilizare a suprafeţei agricole situate pe raza localităţii , în sensul că nu sunt operate suprafeţele date în arendă.


Persoană răspunzătoare - ing. Alăzăroaie Vasile şi Andrei Marcel-secretarul comunei


Termen- permanent


21.Completarea cap.10 – Construcţii pe raza localităţii (din registrul agricol) nu este corectă. De ex. locuinţele construite în anul 2007 nu sunt înregistrate.


Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- Ordinul 334/2007


Termen - 1 an de la eliberarea autorizaţiei de construcţie


22. La nivelul unităţii administrativ teritoriale nu s-a deschis registrul special pentru evidenţa certificatelor de producător.


Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- art.4 din H.G. nr. 661/2001


Termen- 01 mai 2009


23.Nu se asigură publicitatea necesară titularilor de certificate de producător.


Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Temei legal nerespectat- art.7 din H.G. nr. 661/2001


Termen- la eliberarea certificatului de producător


24. Documentele premergătoare eliberării certificatelor de producător – cererea solicitantului, procesul-verbal de verificare- nu sunt întocmite corect. Ex. din procesul-verbal din data de 25.01.2007 rezultă că dl. Luchian Dorin deţine 2 buc. bovine de la care prin sacrificare ar comercializa 4500 kg carne, deşi din registrul agricol vol.II, poziţia 063 nu ar rezulta că figurează cu animale- anexăm procesul-verbal semnat de primar, secretar şi funcţionarul care au efectuat verificările în teren.


Persoană răspunzătoare - Andrei Marcel-secretarul comunei


Termen-permanent



Alte aspecte constatate:



  1. Instituţia Prefectului a fost sesizată cu privire la existenţa contractelor de concesiune încheiate nelegal de către autorităţile locale din comuna Dângeni prin petiţia nr. 1928/10.02.2009. Urmarea acesteia s-a dispus efectuarea unui control la sediul primăriei pentru verificarea aspectelor semnalate prin petiţie, însă autorităţile locale s-au sesizat din oficiu şi au demarat procedurile pentru intrarea în legalitate cu privire la încheierea contractelor de concesiune.

  2. Prin dispoziţia primarului nr. 164/23.02.2009 s-a dispus constituirea comisiei de licitaţii privind atribuirea contractelor de concesiune/închiriere a bunurilor mobile şi imobile din domeniul public şi privat al Consiliului Local Dângeni.

  3. S-a întocmit un raport de activitate al comisiei prin care s-au evidenţiat demersurile cu privire la intrarea în legalitate a contractelor de concesiune. Din raport rezultă că există un număr de 19 contracte de concesiune/închiriere. Până la data controlului au fost depuse 4 cereri de reziliere a contractelor încheiate, celelalte urmând a fi revizuite în vederea respectării dispoziţiilor O.U.G. nr.54/2006.


Măsuri care se impun a se lua pentru intrarea în legalitate


1.Primarul comunei Dângeni va prezenta spre analiză consiliului local prezenta Notă de constatare şi va întocmi Programul de acţiuni pentru intrarea în legalitate, pe care îl va înainta Instituţiei Prefectului.


Termen-prima şedinţă ordinară


2.Completarea dosarelor de şedinţă ale consiliului local cu toate documentele care lipsesc;


3. Întocmirea Registrului special cu evidenţa comunicării hotărârilor adoptate de consiliul local;


4.Completarea tuturor rubricilor din registrele existente pentru o mai bună evidenţă a documentelor;


5.Constituirea comisiei de disciplină şi a comisiei paritare;


6.Întocmirea Planului de acţiune propriu în cadrul Programului de măsuri pentru combaterea birocraţiei.


Termen de realizare: iunie 2009


7. Aplicarea prevederilor art.20 din O.G. nr. 28/2008, d-lor Andrei Marcel – secretarul comunei şi Alăzăroaie Vasile pentru neîndeplinirea de către personalul din aparatul de specialitate al primarului cu atribuţii în domeniul obligaţiunilor ce revin din O.G. nr. 28/2008-amendă de la 100-500 lei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu